dexion

http://dexion.org/2012/03/staffan-danielsson-och-demokratiforstaelsen/

Bra skrivet! Du tar upp många bra argument som stärker min uppfattning att generell massövervakning av medborgarna är fel. Jag tror konsekvenserna är mycket allvarligare än vad som är beskrivet i sista stycket. Det finns inga säkra register, information läcker ut: insiderjobb tex poliser som säljer info eller blir utpressade, svartsjuka poliser kontrollerar fruns och ALLA HENNES KONTAKTERS internet och mobiltrafik, hackers som tar sig in överallt. Informationen hamnar i fel händer. Poliser är också bara människor, staten består av människor, datasystem underhålls av människor.

Det kommer aldrig bli noll kriminalitet, de riktiga kriminella lär sig gå runt systemet, typ krypterade email, mobil med kontantkort, flera olika mobiler som man byter ofta, falsk identitet etc etc. Vill man så går det, men det är omständigt och har man rent mjöl i påsen, eller rättare sagt om man tror man har det så orkar man inte hålla på med sånt.

Ett rättsystem som är för effektivt är rent av farligt, på lång sikt slår det tillbaks vilket leder till en ökning av kriminaliteten. När medborgarna börjar se staten som sin fiende. Människor som känner sig konstant iaktagna och kränkta blir stressade och till slut mer och mer förbannade.

En del kanske har större behov av integritet än andra. Alla är olika, vissa kanske drömmer om att synas, att va med i big brother tex. Men även de kanske hellre vill visa upp en offentlig fasad än att hela deras liv ska finnas lagrat offentligt för alla med rätt kunskaper eller behörigheter.

Jag har själv fått mobilen hackad på flygplatsen i sverige vilket jag tror beror på att jag dejtade någon annans flickvän, någon som kanske … (kan inte skriva mer, det finns risk att du som gjorde det också övervakar mitt IP nummer och därför också läser detta). Och varje gång jag flyger hem från USA blir jag inkallad för ”Secondary Security Screening Selection”. Det står SSSS på mitt boardingkort när jag checkar in. Varje gång är det samma sak, jag vet inte vad det beror på men jag vet att jag inte är någon terrorist och nu undviker jag att åka till USA, jag tror inte helkroppsröntgen är så nyttigt faktiskt, känns som ett övergrepp. Kanske har jag hamnat på någon lista som cirkulerar runt pga att jag kanske i min ungdom laddat ner detta: http://www.capricorn.org/~akira/home/terror.html(OBS! om du öppnar länken riskerar du att hamna på ”listan”), för att jag var nyfiken, eller beror det på att jag var kompis med en snubbe från Allgeriet som senare hotade en polis. En annan möjlighet skulle kunna vara min frispråkighet på internet. Eller att jag har flygit ofta till ett muslimskt land. Det kan vara vad som helst, men man blir ju lite paranoid, och förbannad men samtidigt rädd och maktlös, man vill ju konfrontera de som misstänker mig och få ett slut på det, inte förbli misstänkt resten av livet.

Om fribonde

Jag skriver vad jag vill, när jag vill, om jag vill...
Det här inlägget postades i löjliga lagar, polis polis potatisgris, politik, samhälle. Bokmärk permalänken.

Kommentera

