Inte…den nya adelns favoritord

  • Ett: ”Politiskt” är inte samma sak som ”knutet till ett politiskt parti”.

    Två: Man kan vara mest jämställd och fortfarande vara ojämställd, det är inte en binär fråga.

    Tre: Det är inte särskilt ballt, radikalt eller nyskapande att använda anklagelsen om politisk korrekthet som någon form av argumentationsmetod.

    Notera tendensen att förklara något genom att säga vad det inte är för att det ska låta lite mer sofistikerat och svårbegripligt än vad det egentligen är. En form av snobberi typ: ”Det här är allt för svårt för någon som dig att förstå, man måste tillhöra kultureliten för att förstå det”.

    Användandet av ordet ”inte” är den nya adelns metod att argumentera med liten risk att göra bort sig eftersom när man gör något mer invecklat och svårförståeligt så finns det alltid en utväg om man inser att man blir tvungen att ändra åsikt för att inte förlora all trovärdighet.

  • Men den nya adeln, vad är det kanske du undrar? Menar jag Anders Isakssons ”den politiska adeln”. Ja till viss del men i ett större sammanhang eftersom jag ”inte” bara syftar på politiker och inte överhuvudtaget på de med ”af” i namnet eller de som tillhör överklassen. Mer om detta senare eftersom jag inte vill skriva för mycket och måla in mig i ett hörn, och ärligt talat har jag inte alla pusselbitar för att med 100% säkerhet styrka mitt påstående. Men eftersom jag inte förenklar saker så kan ni inte kritisera vad jag inte säger. Är det inte fantastiskt upplyftande med all inte? Jasså inte det inte?
  • Mer finns att läsa här dock så länge. Men jag varnar för att det är mycket läsvärt.
Om fribonde

Jag skriver vad jag vill, när jag vill, om jag vill...
Det här inlägget postades i media, usel journalistik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

