Könskvotering

Könskvotering anses av många feminister som ett bra sätt att få in kvinnor i mansdominerade yrken och tvärt om. I fredags pratade jag med en kvinna som just hade fått reda på att den utbildningen hon går på kvoterar in kvinnor. Vilket betyder att killarna som har det svårare att komma in troligen har bättre kvalifikationer. Jag frågade om hur det känns och fick svaret att det känns förjävligt. Jag tror hon kanske hade kommit in utan kvotering och hon tillför mycket socialt men det finns också kvinnor som jag vet garanterat inte skulle ha kommit in utan kvotering, framförallt en som bara är en belastning för gruppen, hon pratar inte svenska så andra får översätta allting och hon kan ingenting så hon kräver att andra visar allting, men ändå gör hon fel. Men det värsta är att hon inte är motiverad och satsar inte lika mycket som alla andra vilket förstör gruppdynamiken.

Så visst kan kvotering vara ett sätt att hjälpa kvinnor in i mansdominerade yrken men man ska samtidigt komma ihåg att det sänker självförtroendet för de som inte skulle behövt kvotering och man stänger ute kompetenta människor pga att de har fel kön. Det förstärker också den traditionella könsuppdelningen eftersom de kvinnor som kommer in enbart pga av kvotering är mindre kompetenta och därför intar en underordnad ställning i gruppen när de måste fråga de mer kompetenta männen om hjälp.

Om fribonde

Jag skriver vad jag vill, när jag vill, om jag vill...
Det här inlägget postades i politik, samhälle. Bokmärk permalänken.

Kommentera

