Butler i Tunnelbanan

Ja, idén med butler i tunnelbanan är verkligen utanför lådan, och helt i linje med ett parti som satsar på drömmar. Men tillbaka till verkligheten, på 70 talet nöjde man sig med mycket mindre, man skjutsade ungarna till dagis i en gammal rostig Saab eller VW bubbla. Miljonprogrammet i förorterna hade sin storhetstid, det var fint att bo i Tensta och Vårby gård. Under semestern klämde man in hela familjen i en folkbåt eller tillbringade hela sommaren på en campingplats i Danmark. Idag duger inte det längre, vi vill ha mer, invandrarna (och 2a och 3e generationen) har tagit över i förorterna och Svenskarna flyr till de fina och dyra områdena, vi bor på hotell och flyger till Grekland en vecka på semestern innan vi tar den nya motorbåten till Sandhamn över helgen, och köper helst en ny Volvo. Vi vill hinna med allt, köpa kläder, träna, träffa kompisar, grilla, skjutsa ungarna till fotbollen etc. För att få råd lånar vi allt mer, och det går bra så länge räntan är låg och skatterna inte höjs ännu mer. Svensson har nu blivit ekonomiskt medveten, och fattar att det är Anders Borg som är bäst lämpad som finansminister i framtidens allt mer globala verklighet. Solidaritet, jämlikhet och annat sosseflum har blivit ointressant. Det är kosingen som styr och tid är pengar. Idag har vi lika mycket tid som för 40 år sedan, skillnaden är bara sättet vi spenderar den. Jobbet och vardagssysslorna konsumerar det mesta av tiden, och då är vi så rationella som möjligt för att få tid att LEVA…(?). Men det är en typisk sosseidé att rationalisera ”den tråkiga delen” och därmed göra den ännu tråkigare. Jag kan föreställa mig turlappar på T-centralen á la Arbetsförmedlingen eller Skatteverket och en anonym kortklippt tant bakom disken med en barsk min som ger tillbaka din tvättpåse. När du klagar på att alla vita kläder är svagt rosa får du till svar att ”Nästa gång måste du sortera tvätten bättre”, vid Konsumdisken väntar dina matvaror, två paket Arla mjölk, ett paket falukorv och makaroner, när du påpekar att du skulle vilja ha något annat får du till svar ”Det är lika för alla”. Idén med butlern blev aldrig verklighet, det ansågs bidra till ett ojämställt klassamhälle. Mona Sahlin ”Bara för att det är i tunnelbanan och inte i hemmet betyder det banne mig inte att det är okej att någon ska behöva göra någon annans skitjobb.”

Nej då cyklar jag hellre, slänger in min smutstvätt i maskinen samtidigt som jag öser in den rena tvätten i torktumlaren (5min) medans jag snackar med grannen, och sedan tar jag en promenad till ICA och tillbaka. Vad är det för fel på det? Förr fick man slakta en gris, idag orkar vi inte ens köpa falukorv. Väx upp för fan…

Om fribonde

Jag skriver vad jag vill, när jag vill, om jag vill...
Det här inlägget postades i politik, samhälle. Bokmärk permalänken.

Kommentera

