Lite vänlighet tack

Är det för mycket begärt med lite vänlighet i detta rationella och effektiva samhälle? Är vänlighet helt enkelt bortrationaliserat och vi har vant oss med det? Hur förklarar man annars att jag bara märker det när jag varit borta från stan i några dagar?

Ambitionen är så stor att vi uteslutande lever för framtiden. Nuet duger inte, det motsvarar inte drömmen om den stora lyckan. I nuet kan vi acceptera orättvisor, förtryck, fördomar, oskyldigt dömda, verbalt våld och kanske till och med fysiskt våld. Jantelagen har blivit statsreligion och  jämställdhet överreligion i strävan efter den ytliga och materiella lyckan. Men ingen vill skryta och ingen vill sticka ut, så de materiella prylarna sträcker sig inte längre än till bil och hus, saker som man kan låna till idag. Ett vanligt jobb duger och maximal ekonomisk trygghet ifall att…helst både bälte och hängslen. Utseendet blir allt viktigare, titta på alla snygga par, vilken snygg tjej väljer en ful kille eller tvärtom? Visst det händer, men inte svenska tjejer, om inte killen är kändis…det är ambitionen och själviskheten som är drivande motivationen. Men är det själviskhet att sträva efter omgivningens acceptans och respekt? Eller är det bara mänskligt beteende? Men när man har allting då? Snygg tjej, drömvillan och en trygg inkomst. När man uppnått drömmen, då har man väl tid att leva och vara vänlig? Men tid är väl knappast något som föräldrar har, men visst föräldrar är ofta vänliga men samtidigt beskyddande och främlingar på stan kan också ses som ett hot mot familjens trygghet. Inte vet jag, jag tänker på måsarnas skrik och aggressiva beteende när man kommer nära deras ungar.

Men hur gör tex Thailändarna då? De har tid att leva och vara vänliga, de är inte så ambitiösa och själviska. Är svenska tjejer rädda för att vara vänliga mot män (som de inte är attraherade av) pga av att de inte vill framstå som ojämställda männen? Av min egen erfarenhet så är det en linjär korrelation mellan mitt utseende och tjejers vänlighet. Om jag ser fräsch och utvilad ut, klär mig passande hennes smak, ser glad och självsäker ut så är tjejer vänligare. Men den typen av vänlighet kan lätt förväxlas med attraktion och faktum är att tjejer i lika hög grad som killarna attraheras av utseendet. Men man kan inte alltid vara attraktiv. Vad trött jag blir av att när man mest behöver vänlighet får man det inte.

Men vad gör jag då, hur tacklar jag detta? Först behöver jag självförtroende och sedan börjar helt enkelt lossas jag känner folk jag stöter på och snackar på med ICA kassörskan, killen bakom kassan i affären, vem som helst jag stöter på etc. Sedan när de tittar på mig med sina kalla, livlösa och lite stressade ögon så ler jag och fortsätter snacka tills de sakta värms upp eller också inte och då står de där och funderar vad jag är för konstig snubbe som har tid att snacka lite extra. I vilket fall som helst känner jag mig genast på bättre humör, det är winwin. Jag känner mig som en ensam Don Quichotte, utrustad med mitt vapen: Tid

Den som lever i nuet måste ha tid att leva i nuet, även om man gör det i framtiden så måste man någon gång leva i nuet. Först var fetma status, de rika var feta för de hade råd med god mat, idag har de råd med smal mat och personlig tränare. I framtiden är TID status. Tid att leva och prata och vara vänlig.

Jag tror någon annan sagt det, så jag är nog inte först att skriva det men kanske är jag först med att tillämpa det. Men samtidigt är jag också ambitiös, kanske mer än andra och vill hinna med så mycket som möjligt. Men jag är heller inte den som måste jobba för pengar…

Om fribonde

Jag skriver vad jag vill, när jag vill, om jag vill...
Det här inlägget postades i samhälle. Bokmärk permalänken.

Kommentera

