Den paradoxala C O W B O Y E N

Ingen som åkt tunnelbana har väl missat Aftonbladets reklamkampanj. Men vad har en socialist gemensamt med en cowboy? För er som inte kopplat ihop det än, får klura en stund. Följdfrågor lär komma upp som tex vad har aftonbladets läsare gemensamt med en socialist och en cowboy. Varför behöver det finnas ett samband? Hur transporterar sig Aftonbladets läsare, är det en slump att Aftonbladet just satsar på annonsering i tunnelbanan?

Men men STOP, jag förväntar mig faktiskt att mina SJÄLVTÄNKANDE läsare redan vet svaret på alla dessa följdfrågor och liksom jag slås av det paradoxala budskapet.

Är det Aftonbladets journalister som ser sig som cowboys – skjutjärns journalistik? Pew, pew, pew, låt rättvisan (ambitionen) segra. Eller är det läsarna som identifierar sig med cowboys -Ta från de rika och ge till sig själv. Men de har ingen häst eller någon modern motsvarighet -Vilken Texasbo skulle åka med socialsnöret? Likaså har de inga vapen att försvara sig med. Nej nej nej, de är boskap, får eller kossor -cows. Och är det inte journalisterna som är cowboys som skapar sin egen rättvisa och vallar flocken till grönbetet. Istället för pickadollen använder de det skrivna ordet. I kulisserna döljer sig de riktiga makthavarna, ranchägarna eller mediakungarna som vill maximera vinsten och stjäl varandras boskap, för ja du hörde rätt det är inte kossornas välbefinnande som grönbetet är till för utan för att maximera vinsten när de slaktas.

Men det finns alltid en hake, eller ska man säga en baksida..varför vill ägarna maximera vinsten på en socialisttidning? Och vilda västern är ett ganska tydligt exempel på ett mer eller mindre välfungerande anarkokapitalistiskt system. Alltså socialismens motpol både gällande grad av centralstyrning och synen på äganderätten. Men som en vis man sa: George Bush och Bin Ladin är lika i den meningen att de har en förenklad världsbild – ”Either you are with me or you are with the terrorists”.

På samma sätt som tycker Lars Ohly och Mona Sahlin att: -”Borgare är onda”. Eller Beatrice Asks åsikt: -”Män är onda”.

Beatrice Ask - "Män är onda".

"Män är onda".

Men antagligen är sanningen den att det är kontexten journalisterna uppfattar som kaotiskt kapitalistisk och i detta sammanhang ser de sig som romantiserade outlaws, de röda rebellerna som på sina pistolkolvar ristar in streck för varje gång de skjutit någon. Detta är vad man kan kalla skjutjärnsjournalistik. Den ena efter den andra moderatpolitikern prickas. Pew, pew, pew! Per Schlingmannn (M), check. Sven Otto Littorin (M), check. Christer Nordin (M), check. Vem är nästa MAN på tur? Kvinnor och barn skonas, t o m Beatrice Ask.

Man får hoppas att det i verkligheten slutar som i filmerna, att hjälten kliver in – ”There is a new sheriff in town” Han skjuter pistolerna ur händerna på the bad guys innan de hinner reagera och binder ihop dem med sitt lasso. Sedan går han in på saloonen och halsar en flaska whiskey och betalar CASH, röker en fet cigarr och kysser den vackraste horan i stan innan han rider ut i solnedgången.

–   T H E     E N D   –

Annonser

Om fribonde

Jag skriver vad jag vill, när jag vill, om jag vill...
Det här inlägget postades i media, samhälle, usel journalistik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s