Cyklist omkom i olycka – Nu jagar polisen cyklister

cyklande civilpolisNu hotas cyklister att bli jagade av civilpoliser. Oerhört tragiskt att en man blev påkörd, men ännu mer tragiskt är att det ger polisen tillfälle och mandat för att bötfälla cyklister. Att kunna cykla och att själv ta ansvar över sin personliga säkerhet är inte en självklar frihet i ett hierarkiskt samhälle. En frihet och ett ansvar som många cyklister inte klarar av och nu straffas alla cyklister i Stockholm. Att nu tvingas hålla uppsikt över misstänkta cykelpoliser gör att fokus på den egna säkerheten minskar. Det blir bara ytterligare en sak att tänka på. Att bötfälla en cyklist är maktmissbruk och stöld. Det är som att stjäla godis från ett barn och kommer aldrig att leda till något positivt. Man kan inte skrämma folk till lydnad även om det görs i gott syfte. 1500kr är ocker, det är mer än vad en bättre begagnad cykel kostar, alla som cyklar är ju inte direkt rika (inte för att det är okej att stjäla från rika heller).

Som extrem MTB cyklist boende i innerstan så får jag mig visserligen en funderare p g a olyckan, bara tanken att det skulle kunna hända mig är så avskräckande att jag kommer nog att titta en extra gång om det kommer en bil eller inte. Jag cyklar inte jättemycket i stan utan jag endast ”transporterar mig och cykeln” till skogen och jag erkänner att jag inte är så noga med trafikregler men jag har cyklat 10 år i innerstan utan att det hänt något, inte i trafiken i alla fall. Men jag har en helt annan riskmedvetenhet än de flesta andra cyklister, vilket kommer av att jag ständigt utsätter mig för kalkylerade risker genom olika extremsporter. Jag ramlar relativt ofta också men numera utan att få några skador (man lär sig av sina misstag) men bilar har jag stor respekt för. Jag undviker helst trafikerade gator och cyklar helst på trottoarer, cykelvägar och bakgator. Jag fattar inte folk som vågar cykla på Hornsgatan bland bilar som kommer bakifrån i 50-70km/h, störst är nog risken vid korsningen Ringvägen/Hornsgatan och där cyklar jag oftast upp på trottoaren för att vara säker. När jag körde motorcykel så fick jag lära mig att ta kontroll över omgivningen och köra som om man var osynlig. Vilket man ofta är som cyklist. Något som t ex cyklister ofta inte tänker på är att på natten så syns de inte eftersom man blir bländad av andra bilar. Sist mötte jag två cyklister  utan belysning som skulle köra om bilen framför. Jag såg dem inte förrän bilen hade passerat och då hade jag en 1/10 sekund på mig att tvärbromsa. Det är samma sak med fotgängare som inte har reflexer. Så istället för att trakassera vanligt folk borde polisen informera i skolorna och dela ut gratis reflexer. När jag gick i skolan kommer jag ihåg att vi en dag fick ta med oss våra cyklar för att typ besikta dem. En kompis fick leda hem cykeln p g a att han inte hade reflexer. Det var inte så mycket fokus på kortsiktiga straff på den tiden utan mer fokus på information och långsiktighet.

Bristande omdöme och låg riskmedvetenhet är problemet och inte bara att de inte följer trafikreglerna. Det verkar som om medelsvensson har fått för sig att: ”vad bra att cykelpendla för då behöver jag inte följa trafikreglerna”, och sedan tar de ut sin rätt till ”företräde” så bilar måste väja. Precis som fotgängarna går mot rött. Det skulle aldrig hänt för 10-20 år sedan att fotgängare inte bara går mot rött utan att de dessutom inte har bråttom. Sen när bilen väl stannar så slutar aldrig strömmen av fotgängare. Polisens nästa steg blir civilpoliser som bötfäller fotgängare som går mot rött. För desto mer polisen kontrollerar allt fler delar av ens liv så släpper vanligt folk ansvaret över det som inte är kontrollerat. Om folk inte längre kan cykla som de vill, så kan de ju börja åka skateboard eller rollerblades och efter några år och några olyckor senare så kommer fler regleringar och då återstår bara för polisen att klämma åt fotgängarna som bryter mot trafikreglerna.

Är det polisens uppgift att skydda oss från oss själva? Det är ju var och ens eget ansvar att skydda sig själv efter det att vi blivit myndiga. Innan dess är det föräldrarnas ansvar att uppfostra sina barn. Det är oerhört resursslöseri att aldrig låta folk ta eget ansvar. Och sedan kan man inte fokusera på allting samtidigt så när polisen fokuserar på cyklister så minskar fokus automatiskt på bankrånare, våldtäcktsmän, mördare etc. Samtidigt förstår jag att polisen hellre vill cykla omkring i sommar Stockholm i civilkläder och samtidigt tjäna pengar, det skulle jag också tycka. Men å andra siden skulle jag inte bli polis heller. Mitt samvete skulle inte heller tillåta mig att klämma åt några stackars cyklister.

Sammanfattning: Desto mer man gör befolkningen till får desto fler fåraherdar behövs det.

Några praktiska frågor:

  1. Vad gör polisen med cyklister som inte har ID kort, körkort eller vet vad han heter?
  2. Kan man förvänta sig att cyklister kan trafikreglerna om de inte har körkort?
  3. Om jag inte märker att polisen försöker stoppa mig vad händer då? Polisjakt genom stan? Prejning och slag med batong?
  4. Kommer polisen att bötfälla mig om jag vid farliga korsningar väljer att ”vara fotgängare” fast inte kliva av sadeln?

Cyklist omkom i olycka.

Om fribonde

Jag skriver vad jag vill, när jag vill, om jag vill...
Det här inlägget postades i politik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

