Svanberg och oljekatastrofen

Carl-Henric Svanberg är inte personligt ansvarig för oljekatastrofen i Mexikanska golfen men han har helt klart gjort bort sig och utpekas nu till syndabock. Hur mycket jag än skulle vilja spela med i det här spelet så kan jag inte hålla mig till osanningar. Att peka ut en ansvarig syndabock är ett mänskligt beteende som jag tror bottnar i att ingen vill ta på sig ansvaret. Jag kan inte peka ut någon men helt klart är det väldigt många ansvariga, inte minst USAs politiker som låtit BP ta så stora risker och inte krävt tillräckligt stora säkerhetsmarginaler.

Uttrycket ”small people” går däremot inte att bortförklara med att hans engelska är bristfällig för att ”småfolket” på svenska inte heller låter så sympatiskt. Precis som media kallar genomsnittstittaren för ”Nisse i Hökarängen”, de privata amerikanska konsumentbolagen kallar kundena för ”suckers” eller att Australiensiskt ölmärkes målgrupp för ”raging young pissants”. Det är så snacket går i styrelse och ledningsgruppsmöten för att på så sätt öka sitt eget självförtroende och inbördes sammanhållning. Jag tror det är helt acceptabelt inom BP att prata om ”the small people” i inofficiella sammanhang men vad Svanberg inte förstod var att hålla fasaden utåt. Typiskt naivt svenskt beteende.

Om fribonde

Jag skriver vad jag vill, när jag vill, om jag vill...
Det här inlägget postades i politik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

